Permanente Educatie (PE) punten

Permanente Educatie (PE) punten

NOBTRA PE-punten
Permanente educatie heeft betrekking op het bijhouden en ontwikkelen van de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de persoonlijke ontwikkeling van de trainer, mastertrainer, registertrainer en het aspirant lid. Het doel is om bewust bekwaam te zijn en te blijven in je eigen handelen. 
 
De NOBTRA bevordert deze continue professionalisering van trainers en het borgen van de kwaliteit van de beroepsuitoefening door het toekennen van NOBTRA PE-punten aan bepaalde opleidingen. Alle trainers die in het NOBTRA register staan ingeschreven kunnen een PE-activiteit volgen bij een door NOBTRA gecertificeerde opleider die PE-activiteiten aanbieden in onze Portal. Het gaat om verdiepende opleidingen, cursussen, workshops, webinars, masterclasses en dergelijke die relevant zijn voor trainers.

Klik hier voor een presentatie over PE-punten!

Voor wie gelden de PE-punten?
De PE-punten gelden voor alle aspirant-ledentrainers NOBTRA en MasterRegistertrainers.

Hoe worden PE punten toegekend?
Dit gaat via de PE portal. Hiervoor werken we samen met Certiforce. We zorgen ervoor dat jij als trainer zo min mogelijk administratie hebt. De PE portal houdt automatisch de PE punten voor je bij! Kijk hier een instructievideo over Certiforce.

Hoe gaat het in z’n werk?
  1. In de Agenda van de PE portal zie je alle door NOBTRA goedgekeurde PE activiteiten waarvoor je je kunt inschrijven.
  2. Je kiest de PE activiteit die je wilt volgen. Je wordt doorgeleid naar de website van de opleider waar je je aanmeldt. Alles verloopt volgens de eigen procedures van de opleider, zoals normaal.
  3. Nadat je de PE activiteit hebt gevolgd, ontvang je een certificaat. Ook heb je in veel gevallen een eindopdracht uitgevoerd, waaruit blijkt wat je geleerd hebt.
  4. Je upload de bewijsstukken in de PE portal.
  5. Na goedkeuring van de PE begeleider wordt automatisch het aantal PE punten aan jouw PE overzicht toegevoegd. Je kunt precies zien hoeveel punten je hebt gehaald en hoeveel je nog moet halen.

Toekenning PE-punten
De puntentoekenning wordt gegeven als de opleiding een bijdrage levert aan de deskundigheidsbevordering van de trainer en gegeven wordt door opleiders die door NOBTRA gecertificeerd zijn.
 
Update: 29-11-2021
Op dit moment hebben we de pilotfase van het aanbieden van PE-activiteiten afgerond en zijn we live! We benaderen nu gefaseerd de al door NOBTRA gecertificeerde opleiders voor train de trainers opleidingen. Zo wordt de agenda in de PE-Portal gaande dit jaar gevuld met PE-activiteiten zoals trainingen en workshops.

De PE-puntentoekenning is nu als volgt: De PE-punten voor het NOBTRA Congres, Online micro training en Online Broadcast worden achteraf automatisch bijgeschreven. Je hoeft je niet aan te melden via de Portal.
 
Voor intervisie worden PE punten uitgedeeld. Een intervisie bijeenkomst levert 5 PE punten op, maximaal 20 punten per jaar. Deze PE-punten worden na afloop van de intervisiebijeenkomst in je PE-overzicht gezet.
Heb je intervisiebijeenkomsten gevolgd in 2020? Dan gebeurt dat in 1x in de derde week van december. Hiervoor hoef je geen actie te ondernemen.

In totaal wordt van trainers verwacht dat ze 160 PE-punten halen in een cyclus van vier jaar. Op een later moment zal het NOBTRA bestuur het proces en de puntentoekenning evalueren en waar nodig aanpassen.

Overzicht PE-activiteiten 2021
In de agenda op de PE-portal staan de volgende activiteiten waar je PE-punten voor kunt halen. LET OP! Meld je aan via deze PE-portal zodat je PE-punten toegekend kunnen worden.



Startdatum & opvolgdata:

Training:

Opleider:

PE-punten:

Korte omschrijving (meer info op het PE-portal):

12 mei 2022 Roos van Leary Karin de Galan, School voor training 20 Met de Roos van Leary help je deelnemers om vervelende patronen te begrijpen en te doorbreken. De dominante baas die klaagt over weinig initiatief van zijn medewerkers, de trainer die baalt van zijn kritische groep, de telefoonmedewerker die niet weet hoe te reageren op een besluiteloze klant … Met de Roos van Leary gaan deelnemers snappen hoe ze zo’n vervelend patroon zelf in stand houden. Met het ‘tegengesteld interveniëren’ kun je de ander uit zijn patroon halen. Het model is in veel trainingen bruikbaar als verdieping.
16 mei 2022 Authentiek presenteren YN training 40 Het goed kunnen presenteren van je training is een essentiële vaardigheid voor trainers . Echter, als trainer werk je veelal alleen met een groep en krijg je maar weinig feedback op de manier waarop jij jezelf en de inhoud van je training presenteert. Terwijl dit juist heel essentieel is: immers jij bent als trainer van grote invloed op het leerrendement van jouw groep.
In deze training gaan we interactief aan de slag vanuit je eigen casuïstiek en gaan we met elkaar op zoek naar de antwoorden op de meest gestelde vragen over presenteren, zoals…..Waar laat ik mijn handen?
2 juni 2022 Situationeel leidinggeven Karin de Galan, School voor training 30 Leidinggeven is de kunst om je medewerkers precies die steun te geven die ze nodig hebben. Maar veel leidinggevenden geven te veel of te weinig steun. Met de skill-will matrix kun je medewerkers indelen naar hun niveau van taakvolwassenheid. Daardoor kunnen leidinggevenden een passende leiderschapsstijl kiezen: corrigeren, coachen, instrueren, delegeren. Leidinggevenden die te veel sturen, leren wanneer en hoe ze hun medewerkers kunnen coachen. En leidinggevenden die juist te vrijblijvend werken, zien wanneer en hoe ze medewerkers kunnen instrueren en corrigeren.
16 juni 2022 Harvard onderhandelen Karin de Galan, School voor training 20 Overal waar mensen samenleven, ontstaan verschillen in belangen. Bijvoorbeeld op je werk als je een project wil leiden en een collega dat ook wil. Of thuis als je graag ziet dat je huisgenoten beter opruimen en zij dat onzin vinden. In zulke situaties ontstaan snel conflicten. Toch hoeft het niet zo te gaan. Als je de kunst van het win-win onderhandelen verstaat, kun je elke onderhandeling tot een goed einde brengen zonder in te leveren op je belangen.
22 september Roos van Leary Karin de Galan, School voor training 20 Met de Roos van Leary help je deelnemers om vervelende patronen te begrijpen en te doorbreken. De dominante baas die klaagt over weinig initiatief van zijn medewerkers, de trainer die baalt van zijn kritische groep, de telefoonmedewerker die niet weet hoe te reageren op een besluiteloze klant … Met de Roos van Leary gaan deelnemers snappen hoe ze zo’n vervelend patroon zelf in stand houden. Met het ‘tegengesteld interveniëren’ kun je de ander uit zijn patroon halen. Het model is in veel trainingen bruikbaar als verdieping.
22 september 2022
23 september 2022
Assertiviteit 2.0 Karin de Galan, School voor training 20 Bij assertiviteit gaat het erom dat je voor jezelf opkomt en de relatie goed houdt. Daarvoor is het belangrijk dat je zonder lading en helder zegt wat je te zeggen hebt. Nog belangrijker is wat je vervolgens doet met de reactie van de ander. Want als je niet goed reageert op diens teleurstelling of verwijten eindigt assertiviteit vaak in een verpeste sfeer.

In de training Assertiviteit 2.0 krijg je in een dag de essentie van dit communicatiemodel onder de knie en leer je ermee werken. Je krijgt bovendien veel materiaal om te gebruiken bij je eigen trainingen: uitdelers, checklisten en veel praktische, afwisselende werkvormen.
4 oktober 2022 Groepsprocessen voor trainers Karin de Galan, School voor training 40 Als trainer heb je een speciale verantwoordelijkheid voor de groep: je wilt die veilig en prettig hebben, zodat de deelnemers en jij ontspannen kunnen werken. In de training Groepsprocessen voor trainers ga je snappen hoe trainingsgroepen werken en leer je omgaan met 4 veel voorkomende hobbels in het groepsproces. Je ontdekt wat je eerste, instinctieve reactie is en leert hoe je beter kunt interveniëren. Daardoor bouw je aan een veilige prettige groep, waarin je zelf ook op je gemak bent.
10 oktober 2022 (hele dag)
1 november 2022 (hele dag)
10 november 2022 (ochtend)
21 november 2022 (ochtend)
28 november 2022 (ochtend)
Didactische werkvormen ontwerpen Karin de Galan, School voor training 60 Zit je vaak lang te puzzelen op het ontwerp van een training? Vraag je collega’s wel eens om werkvormen, maar levert dat weinig op? Is het soms hard werken om deelnemers mee te krijgen in het programma dat je bedacht hebt? Of denk je dat je meer uit je trainingen kunt halen als je meer structuur had? Dan is de training Didactische werkvormen ontwerpen echt iets voor jou.

Wat levert de training op?
• Meer structuur in je training.
• Deelnemers motiveren door meteen de ‘pijn’ te laten voelen en aan vertrouwen te bouwen.
• Echt resultaat met checklisten en doelgerichte oefeningen.
• Scherpte in het gesprek met de opdrachtgever: de leervraag precies op tafel.
13 oktober 2022 Luisteren, Samenvatten, Doorvragen Karin de Galan, School voor training 20 Veel deelnemers vinden het lastig om te leren luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD). Ze blijven maar sturende en gesloten vragen stellen, hoe vaak je ze ook hebt geleerd om open vragen te stellen. In deze training leer je hoe je met je aandacht bij de ander blijft en die kunt verleiden om zichzelf bloot te geven. Je leert het onderscheid in de 1e en 2e positie herkennen en je ontdekt hoe je de basis legt voor goed contact door te ‘matchen’.
31 oktober 2022 (hele dag)
14 november 2022 (ochtend)
5 december 2022 (ochtend)
20 december 2022 (hele dag)
Rollenspelen met resultaat Karin de Galan, School voor training 60 Vind je rollenspellen soms ingewikkeld om te begeleiden? Heb je wel eens deelnemers die weigeren rollenspellen te doen, observanten die maar matig feedback geven, en heb je zelf soms ook moeite om de vinger op de zere plek te leggen? In deze training krijg je grip op deze geweldige werkvorm. Wanneer je onze aanpak toepast, willen je deelnemers heel graag oefenen en ben je zelf (nog) enthousiast(er) over rollenspellen.

 

FAQ

De meestgestelde vragen vind je hier.
Heb je zelf een vraag? Mail deze dan aan info@nobtra.nl onder vermelding van PE-vraag.