Permanente Educatie (PE) punten

Permanente Educatie (PE) punten

NOBTRA PE-punten
Permanente educatie heeft betrekking op het bijhouden en ontwikkelen van de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de persoonlijke ontwikkeling van de trainer, mastertrainer, registertrainer en het aspirant lid. Het doel is om bewust bekwaam te zijn en te blijven in je eigen handelen. 
 
De NOBTRA bevordert deze continue professionalisering van trainers en het borgen van de kwaliteit van de beroepsuitoefening door het toekennen van NOBTRA PE-punten aan bepaalde opleidingen. Alle trainers die in het NOBTRA register staan ingeschreven kunnen een PE-activiteit volgen bij een door NOBTRA gecertificeerde opleider die PE-activiteiten aanbieden in onze Portal. Het gaat om verdiepende opleidingen, cursussen, workshops, webinars, masterclasses en dergelijke die relevant zijn voor trainers.

Klik hier voor een presentatie over PE-punten!

Voor wie gelden de PE-punten?
De PE-punten gelden voor alle aspirant-ledentrainers NOBTRA en MasterRegistertrainers.

Hoe worden PE punten toegekend?
Dit gaat via de PE portaal. Hiervoor werken we samen met Certiforce. We zorgen ervoor dat jij als trainer zo min mogelijk administratie hebt. De PE portaal houdt automatisch de PE punten voor je bij! Kijk hier een instructievideo over Certiforce.

Hoe gaat het in z’n werk?
  1. In de Agenda van de PE portaal zie je alle door NOBTRA goedgekeurde PE activiteiten waarvoor je je kunt inschrijven.
  2. Je kiest de PE activiteit die je wilt volgen. Je wordt doorgeleid naar de website van de opleider waar je je aanmeldt. Alles verloopt volgens de eigen procedures van de opleider, zoals normaal.
  3. Nadat je de PE activiteit hebt gevolgd, ontvang je een certificaat. Ook heb je in veel gevallen een eindopdracht uitgevoerd, waaruit blijkt wat je geleerd hebt.
  4. Je upload de bewijsstukken in de PE portaal.
  5. Na goedkeuring van de PE begeleider wordt automatisch het aantal PE punten aan jouw PE overzicht toegevoegd. Je kunt precies zien hoeveel punten je hebt gehaald en hoeveel je nog moet halen.

Toekenning PE-punten
De puntentoekenning wordt gegeven als de opleiding een bijdrage levert aan de deskundigheidsbevordering van de trainer en gegeven wordt door opleiders die door NOBTRA gecertificeerd zijn.

De PE-puntentoekenning is nu als volgt: De PE-punten voor het NOBTRA Congres, Online micro training en Online Broadcast worden achteraf automatisch bijgeschreven. Je hoeft je niet aan te melden via de Portal.
 
Voor intervisie worden PE punten uitgedeeld. Een intervisie bijeenkomst levert 5 PE punten op, maximaal 20 punten per jaar. Deze PE-punten worden na afloop van de intervisiebijeenkomst in je PE-overzicht gezet.
Heb je intervisiebijeenkomsten gevolgd in 2020? Dan gebeurt dat in 1x in de derde week van december. Hiervoor hoef je geen actie te ondernemen.

In totaal wordt van trainers verwacht dat ze 160 PE-punten halen in een cyclus van vier jaar. Op een later moment zal het NOBTRA bestuur het proces en de puntentoekenning evalueren en waar nodig aanpassen.

Update: 23-09-2022
Train de trainers opleidingen kunnen door gecertificeerde opleiders nu ook voor PE-punten in aanmerking komen.
In november komt er een nieuwe update. Na de update kunnen we de PE-punten voor deelname aan intervisiebijeenkomsten koppelen aan jouw account, net zoals voor deelname aan NOBTRA congressen en andere evenementen van de NOBTRA. Hoeveel punten je gehaald hebt, wordt dan ook zichtbaar in de Portal. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Dit doen wij achter de schermen voor jou.

Eigen PE-punten inbrengen
Mocht je in de afgelopen twee jaar trainingen van de School voor Training of de workshop ‘Didactisch ontwerpen’ van Bridge2Learn hebben gevolgd, dan kun je die als eigen PE-activiteit voorstellen. Deze wordt dan opgenomen in jouw PE-overzicht met het juiste aantal punten.

Verschillende trainers hebben de wens geuit eigen PE-activiteiten voor te stellen voor PE-punten. Hier komen we deels aan tegemoet. Deels, omdat we ook aan opleiders en de PE-activiteiten bepaalde eisen stellen om de kwaliteit van de PE-activiteiten te waarborgen. Als opleiders aantonen dat hun training of workshop didactisch goed in elkaar zit, worden ze opgenomen in de PE-Agenda.

Bij eigen ingebrachte PE-activiteiten hebben we de didactische check niet. Daarom hanteren we een aantal eisen aan eigen ingebrachte PE-activiteiten. Zo kun je bijvoorbeeld trainingen die je hebt gevolgd in het kader van NL leert door, opgeven als PE-activiteit, of trainingen die door een trainer NOBTRA, Master- of Registertrainer zijn gegeven. Kik hier voor de eisen voor het opgeven van eigen PE-activiteiten.

Overzicht PE-activiteiten 2022
In de agenda op de PE-portal staan de volgende activiteiten waar je PE-punten voor kunt halen. LET OP! Meld je aan via deze PE-portal zodat je PE-punten toegekend kunnen worden.



Startdatum & opvolgdata:

Training:

Opleider:

PE-punten:

Korte omschrijving (meer info op het PE-portal):

22 september Roos van Leary Karin de Galan, School voor training 20 Met de Roos van Leary help je deelnemers om vervelende patronen te begrijpen en te doorbreken. De dominante baas die klaagt over weinig initiatief van zijn medewerkers, de trainer die baalt van zijn kritische groep, de telefoonmedewerker die niet weet hoe te reageren op een besluiteloze klant … Met de Roos van Leary gaan deelnemers snappen hoe ze zo’n vervelend patroon zelf in stand houden. Met het ‘tegengesteld interveniëren’ kun je de ander uit zijn patroon halen. Het model is in veel trainingen bruikbaar als verdieping.
 
22 september 2022
23 september 2022
Assertiviteit 2.0 Karin de Galan, School voor training 20 Bij assertiviteit gaat het erom dat je voor jezelf opkomt en de relatie goed houdt. Daarvoor is het belangrijk dat je zonder lading en helder zegt wat je te zeggen hebt. Nog belangrijker is wat je vervolgens doet met de reactie van de ander. Want als je niet goed reageert op diens teleurstelling of verwijten eindigt assertiviteit vaak in een verpeste sfeer.

In de training Assertiviteit 2.0 krijg je in een dag de essentie van dit communicatiemodel onder de knie en leer je ermee werken. Je krijgt bovendien veel materiaal om te gebruiken bij je eigen trainingen: uitdelers, checklisten en veel praktische, afwisselende werkvormen.
 
29 september 2022 Thema cafe: werken met de HOE's Uitgeverij Thema
Joost Crasborn
10 Op een speelse manier aan de slag met een aantal HOE’s uit het HOE-boek voor de coach, waarbij het uitwisselen van ervaringen en ideeën mede de inhoud en de koers van de workshop bepalen.

Als trainer en coach wil je mensen in beweging krijgen. Je wilt ze in staat stellen met meer kracht en vertrouwen een eigen koers uit te zetten. Daarvoor gebruik je een scala aan methoden en technieken. In het HOE-boek voor de coach staan 29 coach thema`s uitgewerkt. In dit THEMA Café ga je aan het werk met enkele HOE`s en vertelt de auteur over zijn visie en werkwijze als coach. Trainer is JOOST CRASBORN.
 
4 oktober 2022 Groepsprocessen voor trainers Karin de Galan, School voor training 40 Als trainer heb je een speciale verantwoordelijkheid voor de groep: je wilt die veilig en prettig hebben, zodat de deelnemers en jij ontspannen kunnen werken. In de training Groepsprocessen voor trainers ga je snappen hoe trainingsgroepen werken en leer je omgaan met 4 veel voorkomende hobbels in het groepsproces. Je ontdekt wat je eerste, instinctieve reactie is en leert hoe je beter kunt interveniëren. Daardoor bouw je aan een veilige prettige groep, waarin je zelf ook op je gemak bent.
 
10 oktober 2022 (hele dag)
1 november 2022 (hele dag)
10 november 2022 (ochtend)
21 november 2022 (ochtend)
28 november 2022 (ochtend)
Didactische werkvormen ontwerpen Karin de Galan, School voor training 60 Zit je vaak lang te puzzelen op het ontwerp van een training? Vraag je collega’s wel eens om werkvormen, maar levert dat weinig op? Is het soms hard werken om deelnemers mee te krijgen in het programma dat je bedacht hebt? Of denk je dat je meer uit je trainingen kunt halen als je meer structuur had? Dan is de training Didactische werkvormen ontwerpen echt iets voor jou.

Wat levert de training op?
• Meer structuur in je training.
• Deelnemers motiveren door meteen de ‘pijn’ te laten voelen en aan vertrouwen te bouwen.
• Echt resultaat met checklisten en doelgerichte oefeningen.
• Scherpte in het gesprek met de opdrachtgever: de leervraag precies op tafel.
 
13 oktober 2022 Luisteren, Samenvatten, Doorvragen Karin de Galan, School voor training 20 Veel deelnemers vinden het lastig om te leren luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD). Ze blijven maar sturende en gesloten vragen stellen, hoe vaak je ze ook hebt geleerd om open vragen te stellen. In deze training leer je hoe je met je aandacht bij de ander blijft en die kunt verleiden om zichzelf bloot te geven. Je leert het onderscheid in de 1e en 2e positie herkennen en je ontdekt hoe je de basis legt voor goed contact door te ‘matchen’.
 
18 oktober 2022 Thema cafe: interactiekunde voor professionals Uitgeverij Thema
Bert van Dijk
10  De Roos van Leary is hét model om interactie tussen mensen te begrijpen en besturen. Je gebruikt het als trainer en coach altijd, want het gaat over gedrag en daarmee over: wat denkt en voelt iemand waardoor hij of zij zich op een bepaalde manier gedraagt? En wat denkt en voelt iemand in haar of zijn reactie op het gedrag van anderen?
Als je als trainer of coach niet heel interactievaardig bent, kun je onmogelijk voldoende diepgang brengen in je werk. Trainer: BERT van DIJK.
 
19 oktober

Je kunt je elke maand opgeven.

Volgende data: 
19 november
19 december
Weerbaar ondernemen als trainer: hoe blijf ik weerbaar als trainer? TU Eindhoven
Renee Boesten
10 Tijdens de zelftraining gaan we aan de slag met effectieve strategieën die betrekking hebben op je onderneming, netwerk, innovatievermogen en vrije tijd. Aan de hand van duidelijke (reflectie)opdrachten ga je zelf aan de slag om te realiseren en praktiseren wat je die dag kan doen om gezond en gemotiveerd te werken. Door deze opdrachten zal je inzicht krijgen in je energievreters en energiegevers in je bedrijf, netwerk en thuissituatie. Met deze inzichten kan je werkzaamheden anders inrichten, zodat taken die nu vaak blijven liggen wel opgepakt kunnen worden en je aan het einde van de dag energie hebt voor je vrijetijdsactiviteiten.

De onlinezelftraining duurt zes dagen en bestaat uit korte video’s en reflectieopdrachten die per dag ongeveer 15 minuten in beslag zullen nemen. Elke werkdag ontvangt je in de ochtend een link naar een website waar de filmpjes en opdrachten op staan.
28 oktober 2022
04 november 2022
 
Vitaal ondernemen als trainer: Hoe houd je meer rust, balans en overzicht als trainer? TU Eindhoven
Renee Boesten
10 In deze workshop worden handvatten aangeboden aan trainers waarmee zij inzicht kunnen krijgen in hun eigen onderneming en hun gezondheid. We bespreken effectieve strategieën om interne en externe energievreters en energiegevers in balans te brengen. Aan de hand van kleine stappen gaan we aan de slag om te realiseren en praktiseren wat de deelnemers zelf kunnen doen om gezond en gemotiveerd te blijven werken. Hierdoor krijgen de deelnemers inzicht hoe zij anders met hun tijd om kunnen gaan, zodat zaken die nu vaak blijven liggen wel opgepakt kunnen worden.
 
31 oktober 2022 (hele dag)
14 november 2022 (ochtend)
5 december 2022 (ochtend)
20 december 2022 (hele dag)
Rollenspelen met resultaat Karin de Galan, School voor training 60 Vind je rollenspellen soms ingewikkeld om te begeleiden? Heb je wel eens deelnemers die weigeren rollenspellen te doen, observanten die maar matig feedback geven, en heb je zelf soms ook moeite om de vinger op de zere plek te leggen? In deze training krijg je grip op deze geweldige werkvorm. Wanneer je onze aanpak toepast, willen je deelnemers heel graag oefenen en ben je zelf (nog) enthousiast(er) over rollenspellen.
17 november 2022 Roos van Leary Karin de Galan, School voor training 20 Met de Roos van Leary help je deelnemers om vervelende patronen te begrijpen en te doorbreken. De dominante baas die klaagt over weinig initiatief van zijn medewerkers, de trainer die baalt van zijn kritische groep, de telefoonmedewerker die niet weet hoe te reageren op een besluiteloze klant … Met de Roos van Leary gaan deelnemers snappen hoe ze zo’n vervelend patroon zelf in stand houden. Met het ‘tegengesteld interveniëren’ kun je de ander uit zijn patroon halen. Het model is in veel trainingen bruikbaar als verdieping.
 
17 november 2022 Thema cafe: jouw ikken aan het woord Uitgeverij Thema
Karin Brugman
10 Ontdek het goede van je slechte kanten. Schrijf je verstoten ikken uit de schaduw
en ontmoet ze in een mini Voice Dialogue sessie. Met korte, toegankelijke en
creatieve oefeningen word je uitgenodigd om al schrijvend onuitgesproken
gedachten in woorden te vatten. Schrijftalent of -ervaring is niet nodig!

Karin heeft zich gespecialiseerd in opleiden van trainers en coaches in het
werken met Voice Dialogue, focusing en speelse trainingen op het gebied van
zelfmanagement- en persoonlijke effectiviteit.
23 november 2022
30 november 2022
Vitaal ondernemen als trainer: Hoe houd je meer rust, balans en overzicht als trainer? TU Eindhoven
Renee Boesten
10 In deze workshop worden handvatten aangeboden aan trainers waarmee zij inzicht kunnen krijgen in hun eigen onderneming en hun gezondheid. We bespreken effectieve strategieën om interne en externe energievreters en energiegevers in balans te brengen. Aan de hand van kleine stappen gaan we aan de slag om te realiseren en praktiseren wat de deelnemers zelf kunnen doen om gezond en gemotiveerd te blijven werken. Hierdoor krijgen de deelnemers inzicht hoe zij anders met hun tijd om kunnen gaan, zodat zaken die nu vaak blijven liggen wel opgepakt kunnen worden.
 
1 december 2022 Harvard onderhandelen Karin de Galan, School voor training 20 Overal waar mensen samenleven, ontstaan verschillen in belangen. Bijvoorbeeld op je werk als je een project wil leiden en een collega dat ook wil. Of thuis als je graag ziet dat je huisgenoten beter opruimen en zij dat onzin vinden. In zulke situaties ontstaan snel conflicten. Toch hoeft het niet zo te gaan. Als je de kunst van het win-win onderhandelen verstaat, kun je elke onderhandeling tot een goed einde brengen zonder in te leveren op je belangen.
 
6 december 2022 Thema cafe: gaan voor goud THEMA 10 WAT?
GOUD is een inspiratieboek met allerlei ‘goudzoekers’. Dat ga je ook in dit
THEMA Café doen: GOUD delven met allerlei inspirerende, sprankelende,
interactieve werkvormen. Vol vrolijkheid en tegelijkertijd diepgang.

VOOR WIE?
Voor iedereen die nieuwe werkvormen wil uitproberen, en die zijn deelnemers
(nog meer) bewust wil maken van hun potentieel. Of voor diegene die zelf
(opnieuw) geïnspireerd wil worden om op basis van waarden, ambitie en talent
te werken?
Trainer: Anje-Marijcke van Boxtel
 
26 januari 2023 Situationeel leidinggeven Karin de Galan, School voor training 30 Leidinggeven is de kunst om je medewerkers precies die steun te geven die ze nodig hebben. Maar veel leidinggevenden geven te veel of te weinig steun. Met de skill-will matrix kun je medewerkers indelen naar hun niveau van taakvolwassenheid. Daardoor kunnen leidinggevenden een passende leiderschapsstijl kiezen: corrigeren, coachen, instrueren, delegeren. Leidinggevenden die te veel sturen, leren wanneer en hoe ze hun medewerkers kunnen coachen. En leidinggevenden die juist te vrijblijvend werken, zien wanneer en hoe ze medewerkers kunnen instrueren en corrigeren.
 

 

FAQ

De meestgestelde vragen vind je hier.
Heb je zelf een vraag? Mail deze dan aan info@nobtra.nl onder vermelding van PE-vraag.