René Luisman NOBTRA-Trainer van het Jaar 2017/18

 

 

 

 

 

Van een longlist met aanmeldingen via een shortlist met drie kandidaten is René Luisman gekozen tot NOBTRA-Trainer van het Jaar 2017/18.

René Luisman is heel actief in het bijblijven in zijn vak. Via fora en het lezen van onderzoeksresultaten over leren, vanuit de hele wereld, is hij altijd op zoek: Waar en hoe leren mensen het beste? En hoe koppel ik inzichten van deelnemers aan concrete acties én technologie?

De inzichten die hij daarbij opdoet vertalen zich tot maatwerk voor zijn opdrachtgevers, en een passend leertraject met social en online learning en waarbij deelnemers met veel plezier de trajecten doorlopen en hun eigen leerdoelen centraal kunnen stellen. Op de site van René valt te lezen hoe deelnemers echt concrete stappen hebben gemaakt in hun eigen praktijk.

Het bestuur is ook onder de indruk van hoe René zijn creativiteit inzet in zijn trajecten door eigen tekeningetjes en filmpjes te gebruiken om dingen beeldend en visueel aantrekkelijk te maken.

Rene: “De nominatie tot Trainer van het Jaar was al een enorme eer. Nu ik trainer van het jaar ben geworden wil ik graag andere trainers inspireren om echt grondig en langdurig gebruik te gaan maken van alle blended mogelijkheden. Want met deze manier van leren kun je grotere groepen deelnemers bereiken. Veel organisaties willen aan de slag met online leren. Het is eigentijds en past bij een doelgroep die de hele dag met internet werkt, hier kan het trainersvak een slag maken.”

Uit het juryrapport:

René is een enthousiaste, deskundige trainer met hart voor het vak. Hij weet in korte tijd aan te sluiten bij de doelgroep (o.a. kansarme jongeren vanuit de uitkering naar ondernemerschap). In een van zijn projecten heeft hij eraan bijgedragen dat de uitstroom van de deelnemers uit een uitkering is gestegen tot 60%. De deelnemers aan het programma, een doelgroep van 300 jongeren per jaar, hebben werk gevonden of een eigen onderneming opgezet.

Naast het ontwikkelen van een blended learning programma heeft René een spel met verschillende categorieën en opdrachten ontwikkeld om helder te krijgen waar de bottleneck voor de deelnemer in zijn rol als ondernemer zit. Dat ondersteunt het effect van de training en helpt de deelnemers het geleerde in de praktijk te brengen.

René is een voorloper op het gebied van blended learning en hij ontwikkelde zijn eigen online leerinterventies, zoals interactieve e-learning modules, videomateriaal en online opdrachten. Voor een van zijn leertrajecten heeft hij in 2016 een zilveren award gewonnen voor ‘the most inspiring learning journey’. Deze uitreiking wordt jaarlijks door Newspring georganiseerd om trainers en onderwijskundigen te inspireren hoe je blended learning effectief in kunt zetten bij het ontwikkelen van leertrajecten.

René is veelal bezig met maatschappelijke vraagstukken. Jongeren in de uitkering, statushouders, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Mooie thema’s die de samenleving echt raken. Hij heeft o.a. masterclasses verzorgd voor het congres van de Nederlandse Vereniging van Trainingsacteurs en voor studenten toegepaste psychologie aan de Universiteit van Utrecht. René’s doel met online leren is ten allen tijden om het rendement van de training te verhogen, waarbij het leerproces wordt ondersteund met online en offline interventies.

Juryrapport verkiezing TvhJ 2017

 

De twee andere genomeerden waren Majlis Schweitzer en Kevin de Haas.

Majlis Schweitzer, (1980) is al heel veel jaar gepassioneerd bezig met het trainersvak. Majlis: “Ik ben de dochter van twee kunstenaars met een passie voor de diepere betekenis van het leven. Al snel ontdekte ik dat ik het heerlijk vond om met mensen bezig te zijn. Goede gesprekken te voeren, samen te leren en te spelen. Het duurde echter nog een hele tijd voordat ik trouw durfde te zijn aan dit innerlijke verlangen en vol in mijn trainersschap durfde te gaan staan“.

Eerst werkte ze bij het Nivon al als begeleider van jongerenactiviteiten. Weekenden waarin plezier werd gecombineerd met leren over wat er allemaal mogelijk is in het leven buiten je eigen kader. Majlis ontwikkelde het festival Ontpop in de Westergasfabriek. Ze werkte haar eerste eigen trainingssystemen uit, onder andere een spel met een ingebouwd stappenplan, zodat je niets vergeet bij de realisatie van je project.

Na haar Nivon-jaren ging Majlis opnieuw studeren: practioner-NLP, Master-NLP, coach en in 2016 trainer op identiteitsniveau bij Phoenix Opleidingen.

Majlis is naast moeder van 3 zonen ook eigenaar van “De Kerncentrale” waar ze het door haar ontwikkelde vak Kernkunde leert aan wie het leren wil. Majlis: “De Kerncentrale is de prachtige uitkomst van het pad dat ik daarna heb afgelegd. Hier komt werkelijk alles samen waar ik goed in ben en waar ik energie van krijg”.

Op de Hogeschool Arnhem Nijmegen heeft Majlis samen met Ellen Kuipers de Startacademy van de grond getild (www.startacademy.nl). Majlis: “De Startacademy is een trainingsprogramma van 20 weken, 3 dagen per week. In dit programma ontdekken de jongeren hun persoonlijk leiderschap, geven ze dit vorm vanuit creatief leiderschap en vertalen ze het naar het dagelijks leven vanuit effectief leiderschap. We nemen ze mee langs alle eigenschappen van Stephen Covey, leren ze werken vanuit de creatiespiraal en ze maken kennis met Deepak Chopra. Dat zijn de hoofdlijnen. Maar het belangrijkste van alles is dat jongeren leren dat het veilig is om de waterlinie te laten zakken, dat er altijd meer is dan wat je ziet, dat ze zelf verantwoordelijk zijn, en dat ze op anderen mogen vertrouwen”.

Wat het project ook heel bijzonder maakt is dat deelnemers worden beloond voor het maken van opdrachten en het elkaar geven van feedback. Door feedback te geven en sessies bij te wonen of extra opdrachten te doen kunnen deelnemers ervaringspunten verdienen en “gouden punten’ die zijn in te wisselen zijn voor beloningen. Zo kan het zijn dat deelnemers met een heel verschillend aantal punten uit het traject komen, je bepaalt zelf wat je eruit haalt. Omdat deelnemers tussendoor elkaars vorderingen kunnen bijhouden en ze tussen sessies door met elkaar opdrachten online delen is er wel veel stimulans en betrokkenheid bij elkaar. Majlis en Ellen werken zo al veel met moderne vormen van trainen.

Majlis droom is dat het project op alle Hogescholen van Nederland aangeboden gaat worden, zodat alle jongeren van Nederland een goede start kunnen maken en een studie en toekomst kunnen kiezen die gebaseerd is op hun talenten en intrinsieke motivatie. Op dit moment hebben ze 240 aanmeldingen voor 80 plaatsen, 1 jongen wilde zelfs zo graag dat hij 3 dagen per week van Rotterdam naar Arnhem reisde en geen les heeft gemist.


Kevin de Haas

 

Kevin startte in 2014 de Trainersopleiding van Karin de Galan en is nu erkend als Trainer-NOBTRA. Zijn volgende doel is om erkend te worden als Register-Trainer. Kevin: ”Ik vind het als bedrijfskundige bijzonder interessant om leren en ontwikkelen in te zetten binnen organisaties om organisatiedoelen te realiseren. Door die bril kijk ik ook het liefst naar leren en ontwikkelen. Daarom ben ik ook nog bezig met de post HBO opleiding Opleidingskunde.”

 

Kevin werkt 24 uur per week in loondienst bij WSD, een sociale werkvoorziening in Boxtel. Daar traint en coacht hij werkzoekenden in een bijstandspositie richting de arbeidsmarkt. Daarnaast is hij zelfstandig trainer onder de noemer “DOEN training en advies”. Hij traint hier professionals binnen organisaties in het publieke domein in onderwerpen als arbeidsbemiddeling, situationeel leidinggeven en sales en accountmanagement.

Enkele voorbeelden van recente activiteiten waaraan Kevin werkt:

  • Het door ontwikkelen van een leergang voor senior accountmanagers van UWV
  • Een training arbeidsbemiddeling voor de professionals van UWV
  • SKILLS trainingen voor het UWV. Dit zijn maatwerktrainingen voor veertigers met een hbo- en wo-werk- en denkniveau die minimaal een jaar op zoek zijn naar werk.
  • Het vernieuwen van het inwerkprogramma van WSP Den Haag volgens de SKILLS methodiek
  • Een sollicitatietraining voor de jongeren van de Businessclub in Eindhoven
  • Situationeel leidinggeven voor leidinggevenden, en jobcoaches van een re-integratiebureau

*Voor UWV en WSP werkt Kevin samen met / in opdracht van RadarVertige

Ook wil hij binnenkort zijn eigen E-learning programma lanceren op het gebied van arbeidsbemiddeling.

Kevin is doelgericht, vertaalt de wensen en behoefte van de opdrachtgever naar trainingsinhoud, zonder zijn eigen visie uit het oog te verliezen. Zijn deelnemers geven aan dat hij op een prettige manier de hoofdlijnen van de training vasthoudt, effectieve werkvormen inzet (niet alleen omdat ze “leuk” zijn), de groep goed aanvoelt, een veilige leeromgeving waarborgt en zorgt voor een flinke dosis humor! Kevin maakt theorie erg praktisch en toepasbaar voor de praktijk waarin mensen werken. 

Voor de trainingen aan werkzoekenden werkt hij doorgaans vanuit de SKILLS methodiek. Een wetenschappelijk volledig dichtgetimmerd programma dat uit Amerika komt en door TNO-arbeid naar de Nederlandse cultuur en markt is door ontwikkeld.

 

Ik geloof in en hoop op een plekje op de arbeidsmarkt voor iedereen, ook voor mensen die heel graag werken maar waarvoor dat niet zo vanzelfsprekend is. Via deze nominatie hoop ik bij te kunnen dragen aan het opzetten en verzorgen van leertrajecten die ertoe bijdragen dat er voor meer mensen een mooi plekje op de arbeidsmarkt komt.”

Kevin heeft zich aangesloten bij de NOBTRA omdat hij het trainersvak hoog in het vaandel heeft staan. “Trainen is een specialistisch vakgebied en niet iets waar je zomaar “inrolt”. Je moet er hard voor werken om een goede trainer te worden”. Ook vind Kevin het belangrijk dat hij zichzelf kan blijven ontwikkelen en kan reflecteren met andere trainers bij de NOBTRA.

“Ik hoop dat mijn ambitie een inspiratie voor andere trainers kan zijn.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSaveSaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave