Laura van den Ouden, genomineerd als TvhJ 2018 – 2019

Je moet eerst springen voordat je kunt vliegen

Haar moeder heeft zelfs nog een foto waarop Laura te zien is als vierjarig meisje voor een schoolbord, waar ze druk staat te vertellen. Laura van den Ouden  is opgegroeid op Goeree Overflakkee en woont sinds kort in het pittoreske Meerkerk bij Utrecht.

In haar studententijd (Bedrijfseconomie en Psychologie aan de Erasmus Universiteit) vroeg zij zich af waarom de colleges van de ene docent prettiger waren dan van een andere docent. Zij is toen de post-doctorale Lerarenopleiding aan de Erasmus Universiteit gaan volgen en heeft altijd gevoeld dat dit haar beroep is.

 

Inmiddels is Laura al 20 jaar trainer. Naast opleiden en trainen, geeft zij ook advies in Learning & Development aan organisaties.

Laura verzorgt trainingen in twee vakgebieden:

  • Train de Trainer – Laura traint vakgenoten hoe ze goed voor de groep kunnen staan, welke werkvormen zij het best kunnen inzetten en hoe ze met Blended Learning kunnen werken. Deze opleidingen en trainingen geeft Laura voor ICM Opleidingen & trainingen, in het Open Rooster en ook als Maatwerk binnen organisaties. Ook traint zij ICM trainers in Didactiek, omdat Laura  hier trainer is van het eerste uur. Als ik haar vraag naar haar  persoonlijke motto in het Trainersvak, zegt Laura: “Je moet eerst springen voordat je kunt vliegen”. Zij vindt dat het haar missie als trainer  om mensen te helpen dat sprongetje te maken waar ze eigenlijk naar verlangen, maar wat spannend kan zijn. Laura ziet wat mensen als trainer in zich hebben en maakt dit los bij hen.
  • Opleidingskunde – In dit type opleidingen, traint Laura mensen die in organisaties trainingen inkopen. Ook in het vakgebied van deze Opleidingsadviseurs is veel gewijzigd afgelopen jaren,  omdat er steeds meer aan werkplek-leren wordt gedaan. Laura merkt dat binnen organisaties mensen met een HR achtergrond vaak doorgroeien naar een dergelijke L&D-functie, maar meer onderbouwing en achtergrond willen in hoe mensen in hun werk leren. Laura geeft hen handvatten in Didactiek om te herkennen welke scholing past bij welk vraagstuk voor interne collega’s.

Hoe zorg jij voor jouw (vak)ontwikkeling?

Laura volgt regelmatig scholing en trainingen bij andere bureau’s, om zich blijvend te ontwikkelen en andere / nieuwe inzichten op te doen in haar vak als trainer en adviseur. Recent volgde zij nog een opleiding Veranderkunde. Trainers richten zich steeds meer op gedragsverandering en veranderingen in organisaties.

Laura merkt dat er ook een verschuiving plaatsvindt van naar meer Incompany trainen dan classroom trainen.  De werkvloer is uiteindelijk de plek waar al het geleerde in de praktijk toegepast moet gaan worden. Hiertoe heeft Laura samen met ICM collega’s een model ontwikkeld dat voor management en HR nuttig is om werkplek-leren in te richten in een organisatie: De zeven succesfactoren voor transfer. Hiermee kunnen organisaties zelf  zien wat zij kunnen bijdragen om het geleerde uit de training te borgen en hiermee te laten slagen in de praktijk.

 

Internationaal spreker

Laura stond afgelopen mei 2018, voor de 3e keer op het jaarlijkse ATD congres (Association for Talent Development). Wereldwijd het belangrijkste congres op het gebied van Talent development.  Hier trekt zij volle zalen (van 400 man), waaraan zij het 7 succesfactoren voor Transfer model presenteert. Toen ik haar vroeg naar de leukste complimenten die ze in evaluaties kreeg waren dat:  “She knows her stuff!” en

“Probably one of the most useful sessions of the conference. Great easy to use principles backed up by new research”.
 

Tijdens dit congres kwamen er scouts naar haar toe die haar vroegen om bij een soortgelijk congres in Taiwan te komen spreken. Hier komen Talent developers uit diverse Aziatische landen bijeen, zoals Japan, Thailand en China.  Dus ook hier heeft Laura gesproken over het Transfer model.

Aziaten zijn veel bezig met digitalisering, dus zo kwam ze op het idee samen met haar ICM-collega om vanuit het Transfermodel  een app te ontwikkelen die in een quickscan de 7 succesfactoren voor een eigen opleiding of training checkt. Het idee kwam ook voort uit haar onderzoek dat het makkelijk werkt wanneer mensen elektronica gebruiken om kennis te borgen. Een app werkt sneller en makkelijker om kennis  aan te bieden en snel op te zoeken na een training, dan een map die in de kast staat. Voor Laura is het mooi om te zien dat haar gedachtengoed zich als een olievlek verspreidt en in Nederlandse organisaties ook al wordt toegepast.

Welke tips  heb jij voor andere trainers die zich (continu) willen ontwikkelen?

“Prikkel jezelf om op zoek te gaan naar nieuwe methoden, door bijvoorbeeld veelgebruikte werkvormen echt niet meer te gebruiken. Hiermee dwing jij jezelf ook om fris te blijven en continue op zoek te gaan naar alternatieven.”

“Blijf plezier in je vak ho! Als trainer geef je best veel tijdens een trainingsdag in samenwerking met cursisten en de opdrachtgever. Zoek ook je ontspanning en voedt jezelf.  Mij geeft het veel energie om mensen te ontmoeten, maar soms is het fijn om mij terug te trekken en mijn gedachten op te schrijven in een blog.”

“Trek de stoute schoenen aan en spring!”

“Maak jezelf bekend en maak gebruik van je netwerk.  Schiet niet te laag in.  Als je tegen dat 4-jarige meisje voor het schoolbord had gezegd: “Als jij groot bent, sta jij te spreken voor een internationaal publiek op een Amerikaans congres, dan had ik dat ook niet geloofd.. Durf te dromen!”

Wat zou je zelf nog willen bereiken?

Binnen Opleidingskunde wordt het boek “Strategisch Opleiden en leren in organisaties” door Bergenenegouwen gezien als 1 van de belangrijkste boeken. Dit jaar is Laura gevraagd door Nick van Dam, Professor Corporate Learning & Leadership Development aan de Nyenrode Universiteit, om ook een bijdrage te leveren aan de herziene versie door hierin een hoofdstuk te schrijven over Evalueren en Transfer. Het boek komt in het najaar uit en is getiteld: “Handboek Leren & Ontwikkelen in organisaties”.

Ooit wil Laura nog een trainersboek schrijven. Daarbij denkt ze aan een variant van een Hoe-Boek voor de trainer. In de afgelopen 20 jaar heeft zij onderdelen verzameld, ervaringen opgedaan en onderzoeken gedaan. Zij heeft al eerder 3 boeken geschreven: “100 Werkvormen voor docenten en trainers”, “Positief beïnvloeden’ en “Succesvol communiceren”. Met name het Werkvormenboek is voor haar een leuk proces geweest om te schrijven, omdat hierin werkvormen zijn opgenomen van collega-trainers die deze werkvormen zelf hebben ingezet en  met Laura in een interview hebben gedeeld.

Bijdragen aan een gelukkiger werkend Nederland

Laura wil steeds meer groeien richting de Adviserende Trainer en Veranderende Trainer. Ze zou trainers en opleidingskundigen verder willen helpen in hoe zij een Corporate Academy kunnen vormgeven. Haar missie in het werkende leven is zoveel mogelijk deskundige trainers in het vak tot bloei laten komen en enthousiasmeren. Daarmee helpen wij medewerkers weer aan een gelukkiger en beter werkbestaan.  “Trainen is echt een vak”, zegt Laura, “en wij kunnen samen echt bijdragen aan een gelukkiger werkend Nederland”.

Wat wil jij mensen meegeven over het trainingsvak?

“Dit vak heeft me zoveel mensenkennis gegeven. Je leert wanneer mensen aan of uit gaan, hoe je mensen kunt motiveren, verleiden, maar ook hoe mensen zijn als ze onder druk staan. Ik vind dit het mooiste vak dat er is, want je leert zoveel over anderen én over jezelf. Elke dag is voor mij een beoordelingsmoment: ik kreeg meteen feedback en terugkoppeling op wat ik doe. Het houdt me scherp, ontroert me soms en geeft mij verbinding met mensen.

Beginnende Train-the-Trainer groepen vragen Laura regelmatig of dit werk nog wel een uitdaging voor haar is, omdat zij zoveel ervaring heeft in Train de Trainer opleidingen “Juist wel”, zegt Laura, “Want de stap van Business Professional naar Beginnend Trainer, is de grootste stap in ons vak. Je moet het maar durven, om andere vakgenoten te begeleiden!”

Wanneer Laura Trainer van het Jaar zou worden, hoopt zij ambassadrice te zijn voor het Trainersvak en de NOBTRA en zich hiervoor in te zetten door het schrijven van een manifest, blogs, het verzorgen van workshops en presentaties voor Trainers en wil zij zich ook nog meer inzetten voor goede doelen zoals de Stichting 4YoungPeople. hier wordT aan jonge mensen met een beperkt budget de kans geboden om een training te volgen. Daar nog meer Train-the-Trainers geven, lijkt haar leuk. Laura hoopt via de titel hiermee andere trainers te inspireren.

Weer weten over Laura, bekijk dan haar blogpagina: https://www.icm.nl/extra/author/laura/