NOBTRA-workshop Breinvriendelijk trainen: een verslag

Op woensdag 4 november 2015 gaf Sergio van der Pluijm zijn workshop Breinvriendelijk trainen in het Coachhuis in Utrecht. Een geweldige locatie en een prettige ruimte. Dat is meteen een goed begin, want sfeer is volgens Sergio een van de succesfactoren  voor een training.

 

Breinvriendelijk
Elkaar verhalen vertellen is een breinvriendelijke activiteit. Dat is niets nieuws. Wat wel nieuw is, is dat we nu in het brein kunnen kijken, zodat we de impact van trainingen kunnen vergroten. Want, leren is het aanmaken van nieuwe verbindingen en dat doen we door zoveel mogelijk zintuigen te prikkelen. Een goede trainer laat deelnemers  ervaren, ontdekken, inspireert en geeft energie. De trainer is a guide on the side die ruimte maakt om te experimenteren, uitdaagt om creatief te zijn en helpt om betekenis te geven aan wat er gebeurt. Ik ben heel nieuwsgierig hoe Sergio ons dit laat ervaren vandaag.

Tijdens de introductie merk ik meteen de kracht van een inspirerende werkvorm. We staan in een kring en mogen de zin ‘ik ben de enige die……’ invullen.  Als je een antwoord hebt, stap je naar voren en maak je de zin af. Een van de deelnemers gaat in de kring staan en zegt ‘ik ben de enige die alles weet over mensenhandel.’ De opdracht is dat je ook een stap naar voren doet als je verwantschap voelt. Niemand stapt naar voren, dus ze heeft gelijk. Hierin is ze zeker uniek. Een andere deelnemer zegt ‘ik ben de enige die verliefd is’ en een seconde later zet bijna elke deelnemer een stap naar voren. Deze kennismakingsronde  prikkelt om creatief en nieuwsgierig te zijn. Er ontstaat meteen verbinding en energie. Een mooie voedingsbodem voor de rest van de dag.

 

Dopaminedealer
Dopamine zorgt voor leren. Dat maakt ons mensenbrein uniek. Zorg dus als trainer voor een flinke dosis dopamine bij je deelnemers. Prikkel zoveel mogelijk zintuigen en laat mensen creatief zijn. Onder andere tekenen en muziek maken stimuleren de aanmaak van dopamine waardoor de verbindingen in de hersenen worden gemaakt. Ik voel hem al aankomen. Vandaag word ik uitgedaagd om uit mijn comfortzone te stappen. Ik kan namelijk helemaal niet tekenen. Ook valt mijn oog op het programma en zie ik dat we iets gaan doen met muziek. Ik hoop maar dat ik niet hoef te zingen.

In de vensterbank staat een quote van Fritz Perls: ‘Leren is ontdekken dat iets mogelijk is.’ Daar ben ik het volledig mee eens. Hoe waar dit is blijkt ook uit de door mij gevreesde tekenoefening. Sergio laat ons een kringel op papier tekenen. Dat lukt gelukkig. Dan krijgen we de opdracht om er een snavel en pootjes op te tekenen. Ik kijk met verwondering naar het papier en zie de meest geweldige vogel die ik ooit heb gemaakt. Dit geeft me genoeg zelfvertrouwen om de volgende tekenopdracht met plezier uit te voeren. In groepjes tekenen we een woord met een persoonlijke betekenis. Mijn buurman heeft het woord lef gekozen en binnen enkele minuten heeft hij zijn A4 vol met tekeningen die passen bij het woord. Ik ben onder de indruk. Ik heb het woord doorpakken gekozen en nu ik weet dat ik het kan zet ik de eerste contouren op papier. Het woord komt tot leven. Ik ben verrast door het effect ervan. Het woord krijgt meer diepgang en lading. Mooi om te ervaren hoe het werkt.

 

3F
Ons menselijk brein leert door focus, fun en falen: 3F. Met die eerste twee zit het tot nu toe helemaal goed. Maar mijn vrees dat we afsluiten met een oefening waarbij we gaan zingen wordt waar, dus ruimte om te falen is er nog volop. Ik besluit er vol overgave voor te gaan en als het moet stralend te falen. Vals, uit de toon, op het verkeerde moment inzetten. Ik heb het allemaal gedaan en ik heb ervan genoten.

Sergio, bedankt voor deze inspirerende workshop. Ik sta helemaal achter jouw missie om alle trainers breinvriendelijk te laten trainen. Dat is naar mijn mening een verrijking van het vak en veel waardevoller voor de deelnemers. Dat heb ik tijdens deze workshop zelf weer eens ondervonden.

 

tekst: Nathalie Bikkel